Vecka tre i rollspelsvärlden

Hallå där ute i cyberspace! Förra gången blev det ju mest prat om dataspelsbranschen, och svar på lite frågor och så där, så den här gången tänkte jag försöka ta mig tid att skriva lite mer om hur veckorna ser ut med jobbet jag gör just nu.

CAGD3Jag har nu kört på i tre veckor redan – tiden flyger verkligen fram när man kodar! Men det behöver jag ju egentligen inte berätta för er, era kodgalningar! Ja, jag märker på frågorna ni skickar, att de allra flesta som läser min blogg själva är programmerare, eller i alla fall som minst har ett stort och genuint intresse för programmering och kod.

Så, vad har hänt på tre veckor? Ja, de första två veckorna gick faktiskt allra mest ut på att jag satt och läste den förra programmerarens kod. Nu finns det förstås flera programmerare på det här företaget, men han som slutade, som jag är en tillfällig ersättare för, hade hand om ett visst område, och det är primärt det jag sitter och håller på med nu. Det som det handlar om är själva spelmotorn, och felsökning och buggeliminering i den. Det här företaget har byggt sin alldeles egen spelmotor, från scratch – något som blir allt vanligare. För 15 år sedan, när jag först började arbeta som programmerare, var det oerhört mycket vanligare att man bara licenserade en existerande spelmotor från något av de större spelföretagen. Det förekommer förstås att man gör det nu också, men utvecklare som växer sig till medelstor eller stor storlek, brukar allt oftare bygga sin egen motor nuförtiden.

I det här fallet är det exakt vad man har gjort. För mig innebär det att jag måste lära känna programmerarnas stil och struktur, och det tar faktiskt längre tid än man tror. Så, inte förrän den här veckan har jag faktiskt börjat fixa saker i koden. Men det ska det bli mer av framöver!